Hoe bereik je kwetsbare doelgroepen?
Het moet en kan anders
Er zijn veel mooie initiatieven die bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van de inwoners uit onze regio. Helaas zien we dat degenen die er mogelijk het meeste baat bij hebben (de kwetsbare mensen), vaak nauwelijks worden bereikt. Dat maakt de ‘kloof’ in de samenleving groter, omdat die doelgroepen nauwelijks profiteren van het aanbod dat er is. Dat moet en kans anders!
Programma
Sonja van Rooijen, adviseur bij Movisie, opent dit webinar. Ze neemt ons mee in ideeën en praktijken over hoe je tóch met moeilijk te bereiken inwoners in contact kunt komen.
Daarna volgt een toelichting op goede regionale voorbeelden.
Jacqueline de Bekker, wijkcoördinator bij de gemeente Loon op Zand, vertelt hoe ze in Kaatsheuvel in achterstandsbuurten met relatief veel problemen in contact zijn gekomen met inwoners die normaal gesproken (zeer) moeilijk bereikbaar zijn via de reguliere kanalen.
Jacob van Hoek, kwartiermaker Preventieakkoord Tilburg, licht voorbeelden uit Tilburg toe:
• de Fitcoin, ingezet in Tilburg-West: een app waarmee je digitale punten kunt verdienen door gezond gedrag te vertonen, met de punten krijg je gezonde beloningen;
• de Smaaktour: een methodiek waarbij basisschoolkinderen – voor wie dit niet altijd vanzelfsprekend is – aan de slag gaan met gezond eten en zelf koken, in combinatie met het versterken van hun artistieke en sociale vaardigheden.
Handvatten
Jacqueline en Jacob nemen ons mee in de geleerde lessen om de mensen uit kwetsbare doelgroepen te bereiken op manieren die bij hen aansluiten. Na afloop van dit webinar heb je naast praktische handvatten hopelijk ook inspiratie opgedaan om er in je eigen werk mee aan de slag te gaan!